عوامل خرابی کیلومتر شمار خودرو

چه عواملی باعث می شود کیلومتر شمار خودرو متوقف شود؟

عوامل خرابی کیلومتر شمار خودرو

پنل ابزار یا صفحه کیلومتر شمار خودرو اطلاعات مهمی را که برای یک تجربه ایمن رانندگی لازم است در اختیار راننده قرار می دهد. این دستگاه روی داشبورد خودرو قرار دارد و شامل سرعت سنج ، سنسور سوخت و کیلومتر شمار است. گاهی برخی عوامل باعث توقف کیلومتر شمار دیجیتالی خودرو می شوند.

در اینجا لیستی از مواردی که باعث می شود پنل کیلومتر شمار خودرو متوقف شود را تهیه کرده ایم:

  1. خطاهای رایانه
  2. فیوز سوخته
  3. اتصالات شل
  4. حسگرهای بد
  5. مشکلات چرح دنده
  6. مدار بیش از حد بارگیری شده
  7. مشکلات سیم کشی
  8. موضوع زمینه سازی
  9. پنل ابزار معیوب

جهت استعلام قیمت و خرید قاب کیلومتر پارس کلیک کنید.

سنسورهای موجود در خودرو ، سیگنال هایی را تولید می کنند که به کامپیوتر ماشین ارسال می شوند. رایانه آنها را به اطلاعات و داده هایی تبدیل می کند که توسط پنل ابزار قابل خواندن باشد.

اگر یکی از این سنسور ها مانند سرعت سنج کار نکند ، چگونه می توانید تشخیص دهید که آیا مشکل از کل پنل ابزار است یا مشکل به قسمتی از پنل مربوط است؟ ممکن است بلافاصله فکر کنید که این مشکل از پنل ابزار است ، اما ممکن است در واقع از سنسورهای خودرو ، رایانه یا اشکالات سیم کشی باشد. بیایید ببینیم که چه چیزی دقیقا باعث می شود پنل ابزار متوقف و دچار مشکل شود.

عوامل خرابی کیلومتر شمار خودروعوامل خرابی کیلومتر شمار خودرو

1.خطاهای رایانه

برای بعضی از وسایل نقلیه ، یک سیم می تواند دو سیگنال داشته باشد که باعث رفتارهای عجیب و غریب می شود. این اتفاق از عملکرد صحیح رایانه ناشی نمی شود ، بلکه ممکن است به دلیل عیب در نرم افزار یا مشکل سخت افزاری باشد. در بیشتر موارد مشکلات پنل کیلومتر دلیل نرم افزاری یا سخت افزاری مهمترین علت نیست و تنها 50٪ موفقیت در رفع مشکل داشبورد را به همراه دارد.

2.فیوز سوخته

فیوز سوخته شده یکی از دو دلیل تضمین شده برای مشکلات پنل کیلومتر شمار غیرفعال به شمار می رود. سوختن فیوز فقط در صورت کار نکردن هیچ یک از اندازه گیرها اتفاق می افتد. اگر چراغ های هشدار دهنده شما کار نمی کنند دلیل احتمالی آن میتواند سوختن فیوزها باشد. باید قبل از نتیجه گیری اینکه چراغ های هشدار دهنده شما به لامپ های جدید نیاز دارند ، ابتدا فیوزها را بررسی کنید. برای تأیید ، به جعبه فیوز در محفظه موتور در زیر داشبورد راننده دسترسی پیدا کنید ، یا برای محل دقیق آن به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

3.اتصالات سست 

اتصالاتی که شل و سست هستند یا از برق جدا شده اند به راحتی تعمیر می شوند. اتصالات بخشی از مواردی هستند که شما باید هنگام انجام یک ردیابی مدار ساده بررسی کنید. اگر این اتفاق باعث بروز مشکل پنل کیلومتر شمار شما شده باشد ، حتماً باتری اتومبیل را جدا کنید ، اتصالات سست شده را باز کنید و دوباره به هم متصل کنید و سپس باتری را وصل کنید. باید اندکی بعد صفحه ابزار شما دوباره احیا و فعال شود. اگر در این کار تجربه ای ندارد بهتر است کار تعمیر اتصالات را به افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند بسپرید.

4.حسگرهای معیوب

در بیشتر موارد ، فقط یک یا دو گیج در دستگاه شما کار نمی کنند. وقتی این اتفاق می افتد ، احتمالاً مشکل از یک سنسور معیوب است. نوع سنسوری که معمولاً خراب می شود سنسور سرعت سنج است. علائم شامل اشکال در سرعت سنج و کروز کنترل ، افت برق و بررسی فعال شدن نور موتور است.

5.مشکلات چرح دنده

خرابی کیلومتر شمار و سرعت سنج معمولاً به مشکلات دنده اشاره دارد. در این موارد مشکلات کیلومتر شمار و سرعت سنج ممکن است به دلیل خراب شدن کابل باشد. یعنی وسیله نقلیه شما برای عملکرد سرعت سنج به جای سنسورها از کابل فیزیکی استفاده کند. برای رفع این مشکل ، باید دسته ابزار خود را بیرون بیاورید تا به چرخ دنده ها برسید. در همین حین ، برای تمیز کردن پلاستیک شفاف از هوای فشرده برای پاک کردن گرد و غبار و یک پارچه میکروفیبر استفاده کنید.

6.مدار بیش از حد بارگیری شده

یک تنظیم کننده ولتاژ معیوب ، که در بیشتر وسایل نقلیه فعلی نیرو را به صفحه ابزار می فرستد ، ممکن است مسئول آنچه که خوشه ابزار متوقف می شود ، باشد. اگر این نقص داشته باشد ، ممکن است داش دیجیتال شما کاملاً متوقف نشود. با این حال ، سنجهای شما بسیار زیاد / کم خوانده می شوند ، عملکرد بالایی دارند یا بی نظم می شوند. حتی شروع سریع وسیله نقلیه یا خاموش شدن باتری می تواند باعث ایجاد یک اسپایک الکتریکی شود که می تواند منجر به عصبانی شدن سرعت سنج شود.

7.مشکلات سیم کشی

اگر تنظیم کننده ولتاژ شما کاملاً خوب کار کند ، احتمالاً این مسئله به دلیل نقص در سیم کشی ایجاد شده است. در اغلب موارد یکی از این دو علت منجر به عدم کارایی پانل ابزار می شود. این واقعیت به ویژه برای یک جیپ چروکی 2000 صدق می کند. سیم های آن تمایل دارند روی ستون فرمان که منجر به ایجاد کوتاه شدن با BCM می شود ، بشکنند.

علامتی که سیم کشی باعث می شود آی سی شما رفتار نادرستی داشته باشد ، زمانی است که سنج های وسیله نقلیه بالاترین میزان خوانش ممکن را نشان می دهند. هر مکانیک توانمندی باید قادر به اصلاح این مسئله باشد. یک مکانیک ماهر باید بتواند ردیابی مدار عمیق را روی وسیله نقلیه شما انجام دهد و محل خرابی را مشخص کند.

8.مسئله اتصال به زمین

مسئله اتصال به زمین از مواردی است که می تواند منجر به توقف کار صفحه کیلومتر شمار داشبورد هر وسیله نقلیه شود. با این حال ، همه علل قبلی را بررسی کنید و اگر مشکلی پیدا نشد، اتصال به زمین ممکن است علت مشکل باشد. در این موارد مسئله اتصال به زمین ، چراغ های دور ، اندازه و نشانگرهای شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

9.پنل کیلومتر معیوب

اگر تمام آزمایشات لازم را به اتمام رسانده اید و نمی توانید مشکل سیم کشی یا سنسورها را تشخیص دهید می توان مشکل را در پنل کیلومتر شمار جستجو کرد. برخی از پنل های ابزار الکترونیکی دارای دستگاه های سنج جداگانه ای نیستند که ورودی های مستقل را از فرستنده های جداگانه دریافت کنند. بنابراین با دریافت اطلاعات از فرستنده های به هم وابسته دچار اختلال می شوند. در این حالت ممکن است لازم باشد آن را تعویض کنید.

عوامل خرابی کیلومتر شمار خودرو

عوامل خرابی کیلومتر شمار خودرو

تشخیص علت مشکل صفحه کیلومتر 

برای تعیین اینکه علت دقیق کدام یک از موارد فوق است ، ابتدا باید مشکل اساس را پیدا کنید:

  1. با انجام یک خودآزمایی صفحه کیلومتر ، تشخیص خود را شروع کنید. از نزدیک قسمت های تاریک یا شاخص های غیر فعال را مشاهده کنید. وسایل نقلیه مختلف روش های مختلفی برای بررسی خودکار دارند. حتی می توانید به صورت دستی در برخی از برنامه ها تشخیص خودآزمایی را راه اندازی کنید. وب سایت های راهنمای کاربر و سرویس های نصب شده مالک شما باید بتوانند اطلاعاتی را در مورد نحوه اجرای آن برای وسیله نقلیه خاص شما ارائه دهند.
  2. با استفاده از مولتی متر دیجیتال ، با روشن كردن كلید اشتعال ، فیوز متصل به پنل کیلومتر را شناسایی كنید (در هر دو طرف فیوز باید نور باشد).
  3. اگر مشکلی در فیوز پیدا نکردید ، کل صفحه کیلومتر را بردارید و اندازه گیرها را جداگانه از نظر برق بررسی کنید. همچنین ، زمین را با استفاده از یک پروب قدرت بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که باعث خرابی یا خوانش ناسازگار نمی شود. چه همه یا فقط برخی از سنج ها کار نکنند این مرحله را اعمال کنید. اگر فقط برخی از گیج ها تحت تأثیر قرار بگیرند ، ممکن است مشکل از سنج ، فرستنده یا سیم کشی باشد.
  4. هنگام جدا کردن منبع عیب های برق ، سیم را از داش جدا کرده و مدار قدرت زمین را با اهم متر بررسی کنید. تعویض فیوز سوخته شده بدون رفع مشکل تضمین تکرار مجدد مشکلات IC شما است.
  5. به دنبال هر باتری یا ولتاژ اشتعال در مهار تابلوی ابزار با استفاده از ولت متر و نه چراغ تست باشید. استفاده از ولت متر تضمین می کند که خواندن ولتاژ برای عملکرد صحیح صفحه کیلومتر وسیله نقلیه شما کافی است.
  6. بررسی کنید که هیچ اختلالی در خنک کننده ، فشار روغن یا گیج کننده شما وجود ندارد. زیرا منجر به عملکرد غیر قابل پیش بینی گیج ها می شود. اطمینان حاصل کنید که تمام سنسورهای دیگر وسیله نقلیه را در آن قرار دهید. صفحه کیلومتر الکترونیکی برای کار بدون مشکل به ورودی های دقیق حسگرها احتیاج دارد.
  7. بسته به اینکه چه تعداد از سنسورهای صفحه دستگاه شما کار نمی کند ، ممکن است لازم باشد یک تست تشخیص سنج یا سنسور را انجام دهید. شما به یک اسیلوسکوپ مانند اسیلوسکوپ دیجیتال Siglent SDS1104X-E 100Mhz ، ترجیحاً 4 کاناله نیاز دارید. این یک مرحله است که بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه DIY انجام نمی دهند – نه به دلیل پیچیدگی آن ، بلکه این کار به صبر نیاز دارد.
  8. در آخر ، ممکن است لازم باشد که شما تمام خط دیجیتال را بیرون بکشید. این روش ممکن است بهترین روش برای تعیین اینکه چه چیزی باعث می شود صفحه کیلومتر شما درست کار نکند، باشد. یک آیسی کار در حین بازرسی باید دارای آثار نقره ای و ورقه ای نقره ای نسوخته و سالم باشد. اگر هر مورد را در وضعیت بدی یافتید ، وجود یک سیم بلوز یا یک مایع رسانا برای رفع سریع در کیت مناسب است.
  9. مواردی وجود خواهد داشت که هیچ مشکلی با اجزای موثر بر عملکرد مناسب صفحه کیلومتر شمار شما وجود ندارد. در این مواقع ، داش شما به سادگی نیاز به تنظیم مجدد دارد.

به طور کلی ، صفحه کیلومتر خودروی شما تا زمانی که وسیله نقلیه شما کار کند دوام خواهد داشت. اما درصورت عدم موفقیت یک یا همه سنجش های آن ، بروز علائم خطا که از خفیف تحریک کننده تا مشکل آفرین هستند را می توان انتظار داشت. دانستن زودهنگام علت های احتمالی و چگونگی رفع آن باعث صرفه جویی در وقت ، تلاش و هزینه شما برای مراجعه به مکانیک می شود. همچنین به شما در بهبود نحوه مراقبت از اجزای مختلف وسیله نقلیه کمک خواهد کرد.

عوامل خرابی کیلومتر شمار خودرو

عوامل خرابی کیلومتر شمار خودرو

سوالات متداول

  • چگونه بفهمیم که پنل کیلومتر دچار مشکل شده است؟

نشانه های پنل کیلومتر معیوب شامل علائم کم نور / سوسو زدن ، داده های نادرست / غیر قابل اعتماد در صفحه نمایشگر ، صفر شدن تمام سنج ها هنگام رانندگی و … است. این علائم خطا می تواند منجر به خاموش شدن وسیله نقلیه شما هنگام رانندگی ، از کار افتادن نمایشگرها یا خرابی کامل / متناوب شود.

  • هزینه نصب چقدر است؟

هزینه ها به ساخت و مدل و شرایط خودروی شما بستگی دارد.

  • آیا می توانیم بدون صفحه کیلومتر از خودرو استفاده کنیم؟

اگر جیپ دارید ، احتمالاً آگاه هستید که می توانید با برداشتن صفحه کیلومتر ، رانندگی کنید. اما حتی اگر چنین کاری امکان پذیر باشد ، عملا نباید این کار را انجام دهید. حضور در جاده بدون وجود شاخص های هشدار دهنده خطرناک است. بعلاوه ، رانندگی با وسیله نقلیه بدون سرعت سنج فعال در بسیاری از حوزه های قضایی غیرقانونی تلقی می شود.

  • آیا یک صفحه کیلومتر معیوب می تواند مشکلات انتقال ایجاد کند؟

این به مکانی که گیربکس وسیله نقلیه سیگنال سرعت جاده را دریافت می کند بستگی دارد. در اتومبیل های دارای سیستم ABS ، ورودی سرعت جاده به داش دیجیتال یا صفحه ABS منتقل می شود و سپس به واحد کنترل گیربکس ارسال می شود. وقتی یک صفحه کیلومتر در این وضعیت خراب شود ، گیربکس ممکن است داده های نادرست سرعت خودرو را دریافت کند که می تواند منجر به زمان بندی زودرس یا تاخیر تعویض دنده شود که می تواند با گیربکس بازی کند.

  • چک سنج به چه معناست؟

چراغ سنج چک به طور خاص نشان دهنده بروز نقص در عملکرد است که نیاز به بازرسی ، سرویس یا تعمیر دارد. درپوش گاز شل ، روغن کم موتور ، موتور بیش از حد داغ یا سیم برق می تواند باعث روشن شدن فشار سنج شود. وقتی این اتفاق می افتد ، شما باید همانطور که این چراغ هشدار دهنده نشان می دهد تا وقتی موتور روشن است ، به تمام اندازه های صفحه دستگاه خود نگاه کنید تا ببینید کدام یک در حد استاندارد نیست. به عنوان مثال برای دارندگان جیپ چروکی ، دما سنج شما باید حدود 195 درجه باشد ، ولتاژ باید حدود 14 ولت باشد و فشار روغن در حالت بیکار باید حدود 40 psi باشد.

عوامل خرابی کیلومتر شمار خودرو

عوامل خرابی کیلومتر شمار خودرو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *