روغن ترمز و انواع آن

معرفی تخصصی روغن ترمز و مقایسه آنها

روغن ترمز و انواع آن

سیستم ترمز خودرو برای ایمنی راننده و سایر افراد در جاده های عمومی ضروری است. در کارآیی این سیستم، روغن ترمز استفاده شده از اهمیت بالایی برخوردار است، اما آیا همه مایعات یکسان هستند یا بسته به ویژگی هایشان متفاوت هستند؟ در ادامه با ما باشید تا درباره روغن ترمز و انواع آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

روغن ترمز

عملکرد روغن ترمز

روغن ترمز مایعی است که معمولاً از مشتقات پلی گلیکول (سیالات سیلیکونی و روغن های معدنی) تشکیل شده است که وظیفه اصلی آن این است که اجازه می دهد نیروی اعمال شده از پدال ترمز به سیلندرهای سیستم هیدرولیک منتقل شود. به این ترتیب لنت ها یا کفشک ها (بسته به نوع ترمز خودرو) فشرده می شوند تا بتوانند ترمز موثری انجام دهند. روغن ترمز باید در شرایط خوبی نگهداری شود و برای این کار لازم است که به طور دوره ای آن را تعویض کنید. از این نظر یکی از عوامل اصلی که باید بررسی شود نقطه جوش آن است. هرچه گرمای بیشتری تولید شود و دمایی که روغن ترمز به آن می‌رسد بیشتر می‌شود، جوشیدن آن برای آن آسان‌تر می‌شود و باعث ایجاد حباب‌هایی می‌شود که اثربخشی ترمز را کاهش می‌دهد.

عملکرد روغن ترمز

یکی دیگر از عواملی که بیشتر روی روغن ترمز تأثیر می گذارد این است که آنها خاصیت رطوبت سنجی دارند، یعنی به آب واکنش شیمیایی می دهند و در نتیجه تحت تأثیر رطوبت محیط قرار می گیرند. به همین دلیل توصیه می شود هر 2 سال یا 60000 کیلومتر تعویض شوند.

انواع روغن ترمز

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که همیشه باید روغن ترمز را بر اساس هر وسیله نقلیه، یعنی همان چیزی که سازنده توصیه می کند، استفاده کنید. استفاده از روغن ترمز نامناسب، تاریخ مصرف گذشته یا کثیف می تواند باعث آسیب جدی به سیستم شود. بنابراین در چنین حالتی توصیه می شود که همه چیز را حذف کنید، سیستم را تمیز کنید و دوباره آن را با مایع مناسب پر کنید.

انواع روغن ترمز ماشین

 ۱- DOT 3: رایج ترین مایع مورد استفاده برای ترمزهای معمولی است. نقطه جوش خشک آن 205 درجه سانتیگراد، نقطه جوش مرطوب آن 140 درجه سانتیگراد و ویسکوزیته آن 1500 cSt (واحد ویسکوزیته) است. این نوع روغن ترمز بسیار مرطوب است، بنابراین سالانه حدود 2 درصد از حجم خود را جذب آب می کند. ترکیب آن بسیار قوی است و رایج ترین و مقرون به صرفه ترین مایع است.

۲- DOT 4: معمولاً به عنوان LMA (جذب رطوبت کم) یا مایع جذب رطوبت کم شناخته می شود، این مایعی است که هم در ترمزهای معمولی و هم در سیستم های ABS استفاده می شود. نقطه جوش خشک آن 230 درجه سانتی گراد، نقطه جوش مرطوب آن 155 درجه سانتی گراد و ویسکوزیته آن 1800 سانتی متر است. این یک روغن ترمز مشابه DOT ​​3 است، اگرچه عملکرد بهتر و دوام بیشتری دارد.

۳- DOT 5 :DOT 5 یک مایع غیر رطوبت سنجی متشکل از سیلیکون (پلی دی متیل سیلوکسان ها) است که در خودروهایی که روغن ترمز آنها باید پایه مصنوعی داشته باشد قابل استفاده نیست. مقدار زیادی هوا (سه برابر بیشتر از انواع DOT 3 و DOT 4) را جذب می کند، به خصوص در ارتفاعات بالا، که فرآیند تصفیه را دشوار می کند، زیرا هوای محبوس شده با افزایش دما منبسط می شود. نقطه جوش آن 260 درجه سانتی گراد است و نباید با هیچ نوع روغن ترمز دیگری مخلوط شود.

۴- DOT 5.1: این مایع مصنوعی با نقطه جوش خشک 270 درجه سانتیگراد، نقطه جوش مرطوب 180 درجه سانتیگراد و ویسکوزیته 900 سانتیگراد است. برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، این یک تکامل یافته از DOT 5 نیست، بلکه از DOT 4 است. اغلب در بازار از آن به عنوان DOT 4 Plus یاد می شود، اگرچه با استاندارد DOT 5 مطابقت دارد. عیب اصلی آن این است که، مانند DOT 3 و DOT 4 رطوبت سنجی است یعنی قابلیت جذب رطوبت بالایی دارد.

بررسی روغن ترمز

برای عملکرد صحیح سیستم ترمز، ضروری است که روغن ترمز را در شرایط خوبی نگه دارید. به همین دلیل است که تجدید نظر آن یک وظیفه اساسی در کلیه تعمیرات دوره ای است. برای بررسی روغن ترمز مراحل زیر باید انجام شود:

– درب خودرو را باز کنید (موتور باید سرد و خاموش باشد)

– مخزن روغن ترمز (معمولاً در سمت چپ محفظه موتور) قرار دارد.

– سطح مایع را بررسی کنید. با تشکر از این واقعیت که اکثر وسایل نقلیه مجهز به مخازن شفاف هستند، این کار آسان است. سطح باید بین حداقل و حداکثر ثبت شده روی مخزن باشد، در غیر این صورت باید اصلاح شود.

– رنگ را زیر نظر بگیرید. معمولاً مایل به زرد است، اگر رنگ آن تیره باشد ممکن است نیاز به جایگزینی باشد.

– بررسی کنید که طبق اطلاعات ارائه شده توسط سازنده، محصول برای خودرو مناسب است.

– در صورت لزوم روغن ترمز را تعویض کنید. چندین راه برای انجام این کار وجود دارد، به عنوان مثال: مکش، فشار یا گرانش. تکنسین کارگاه باید توجه ویژه ای داشته باشد، زیرا روغن ترمز بسیار آلاینده است و همچنین به راحتی آلوده می شود.

قاب کیلومتر نورانی

برای افزایش طول عمر خودروی خود همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، بهتر است از روغن ترمز باکیفیت استفاده کنید. همچنین باید در بازه زمانی مشخص باتری، تسمه تایم، سیستم خنک کننده خودرو و سایر موارد دیگر را چک کنید. استفاده از قطعات مصرفی با کیفیت نیز می تواند باعث افزایش طول عمر خودرو شود. یکی از این قطعات مصرفی قاب های کیلومتر است، قاب های کیلومتر می توانند جلوه تازه تری به خودروی شما ببخشند. برای تهیه این نوع قاب ها بهتر است به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

قاب کیلومتر پراید 131 یا قاب دیگر خودروها، توسط مجموعه تولیدی بست کار با بهترین کیفیت و متریال تولید می شود که می توانید برای سفارش از طریق سایت اقدام کنید. این شرکت با تولید قاب کیلومتر نورانی پراید صبا و انواع قاب های نورانی و ساده توانسته است سهم بسزایی را در بازار ایفا کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *